Türkiye'nin gelecek vizyonunun en kritik bileşenlerinden biri,dijital dönüşüm. Bu süreçte işletmelerin
e-Fatura, e-Arşiv, e-Defter, e-Mutabakat, e-Ekstre gibi uygulamalarını dijital ortama taşımaları da hem yasal uyumluluk hem de iş süreçlerinde verimlilik açısından büyük önem taşıyor. Gelir İdaresi Başkanlığı onaylı e-Çözümler, kapsamlı dijital uygulamalarla işletmelere zaman, maliyet ve iş gücü tasarrufu sağlıyor.
Mevzuata uyumluluk
e-Fatura çözümleri, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belirlediği standartlara uygun olarak UBL-TR standardında ve elektronik belge olarak düzenlenen faturaların, belirlenen veri aktarım protokolü aracılığı ile gönderen taraftan alıcı tarafa iletimini sağlıyor. Faturaların elektronik belge olarak düzenlenmesi, iletilmesi ve muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin yasal çerçeve doğrultusunda, e-Fatura ile düzenlenen faturalar, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahip bulunuyor. Anonim, Limited, Gerçek ve Şahıs şirketi statüsünde bulunan mükellefler, e-Fatura uygulamasından yararlanabiliyor.
Daha yüksek hız, daha düşük maliyet
e-Fatura çözümleriyle faturalarını dijital ortama taşıyan işletmeler ödeme ve tahsilat
süreçlerinde hız ve verimlilik artışı elde ediyor. Ayrıca kağıt faturaların basımı, gönderimi ve saklanması gibi işlemlerden kaynaklanan maliyetler de ortadan kalkıyor.
Çevre dostu fatura süreçleri
e-Fatura çözümleri, kağıt kullanımının sona ermesiyle sağlanan maliyet avantajına ek olarak
çevre dostu bir uygulama da sunuyor. Faturaların elektronik ortama geçmesiyle birlikte işletmelerde kâğıt kullanımı azaltılıyor ve her yıl yüz binlerce ağacın kesilmesi önleniyor.
e-Fatura Nedir?
Önceden sisteme tanımlanmış kullanıcıların UBL-TR standardında ve elektronik belge olarak düzenledikleri faturaları, belirlenen veri aktarım protokolü aracılığı ile gönderen taraftan alıcı tarafa iletimini sağlayan mesajlaşma alt yapısıdır. Standardı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenmiş, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahip yeni bir belge türüdür.
e-Fatura Uygulama Detayları
e-Fatura düzenleyebilmek, gönderebilmek ve alabilmek için öncelikle uygulama üzerinde bir Kullanıcı Hesabı oluşturulması gerekmektedir. e-Fatura düzenlemek veya fatura almak isteyen mükelleflerin karşılıklı olarak sistemde tanımlı olmaları gerekmektedir. Aynı mal veya hizmet satışı işleminde hem kağıt faturanın hem de elektronik faturanın bir arada düzenlenmesi mümkün değildir. e-Fatura uygulamasının sağlıklı bir biçimde gelişimini sağlamak amacı ile başlangıç aşamasında, sadece anonim ve limited şirket statüsündeki mükelleflerin e-Fatura gönderme ve alması uygun görülmüştür. Mali mühürün doğruluk ve geçerlilik kontrolünün ancak elektronik ortamda yapılabilmesi nedeniyle e-Faturanın kağıda basılarak saklanması söz konusu değildir.
Mükellefler, düzenledikleri ve aldıkları e-Faturaları, üzerindeki mali mühürü de içerecek şekilde kanuni süreler dahilinde muhafaza etmek ve gerektiğinde ibraz etmek zorundadırlar Mükelleflere ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem sistemlerinde saklanması esas olup, GİB’ten Elektronik Fatura Saklama Hizmeti Verme izni alan kurumlardan saklama hizmeti alınmasına izin verilmiştir.
e-Fatura Kullanım Yöntemleri
Faturaların elektronik belge olarak düzenlenmesi,elektronik ortamda iletilmesi ve yine elektronik olarak
muhafaza ve ibraz edilmesi hususunda getirilen yasal çerçeve doğrultusunda ve Gelir İdaresi Başkanlığı’nın
belirlediği standartlara uygun olarak geliştirilen Logoe-Fatura çözümleri ile faturanın taraflar arasında
güvenli ve hızlı dolaşımı sağlanmış olur ve 3 farklıyöntem üzerinden kullanıcılara sunulur:
e-Fatura Portal Yöntemi Bilgi İşlem Sisteminin Entegrasyonu Yöntemi Özel Entegrasyon Yöntemi
Özel Entegrasyon Yöntemi
Gelir İdaresi Başkanlığı; elektronik fatura gönderme ve alma işlemlerinin, Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan özel entegrasyon iznini almışhizmet sağlayıcıları vasıtasıyla da yapılabilmesini olanaklı kılmıştır.
Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan özel entegratörlük iznini alan e-Logo, 7/24 aktif çalışan hızlı ve güvenli bir sistemin yatırımını kullanıcı firma adına üstlenir. Böylelikle, elektronik faturaların alınıp gönderilmesi e-Logo’nun bilgi işlem sistemi vasıtasıyla gerçekleştirilir.
e-Fatura Uygulaması Nasıl Çalışır?
e-Fatura sisteminde, sadece sistemde kayıtlı kullanıcılara e-Fatura gönderilebilir ve bu kullanıcılardan
e-Fatura alınabilir. Gönderilen e-Faturalar Gelir İdaresi Başkanlığı’nca kontrol edilerek alıcıya iletilmektedir.
Gönderici Birim
e-Faturayı oluşturur, imzalar veya mali mühür ile onaylar, saklar, merkeze iletir.
Merkez’den gelen uygulama ve sistem yanıtını alır, işler, imza veya mali mühür doğrulaması yapar, saklar.
Posta Kutusu Birimi
Merkez üzerinden gelen elektronik faturayı ve sistem yanıtını alır, imza veya mali mühür doğrulaması yapar,
fatura ve sistem yanıtını işler ve saklar. Uygulama ve sistem yanıtını oluşturmaya imkân verir, imzalar veya mali mühür ile onaylar, saklar, merkeze iletir.